January 19, 2006

Virtuell verklighet

Av flera anledningar är virtuella (spel)världar intressant. Kal har skrivit en intressant inlägg i ämnet, Virtuella världar och MMOG-marknaden, som en uppföljning på förra veckans artikel Ett andra liv på nätet i DN. På bubblegeneration skriver Umair om gold farming som ett exempel på "managing the edge". För att riktigt förstå vad han menar kan det vara bra att lägga ett par timmar på att läsa igenom vad han skrivit tidigare.

För övrigt är World of Warcraft inte bara ett spel utan också ett effektivt preventinmedel (wmv-fil).

1 comment:

Anonymous said...

Silkroad Online (ännu ett i mängden av gratis koreanska MMOs) har ett väldigt innovativt sätt att ta hand om farmare som använder bottar.

Man kan köpa nån pryl i spelet som man släpper loss i närheten av den misstänka bot-användaren. Den registreras av spelet som ett monster, men alla "verkliga" spelare känner till hur den funkar - anfaller man den dör man.

Så botten registrerar ännu ett monster att döda och plundra, och sprängs i stycken.

Inte bara innovativt, tillfredsställande också!