Om du arbetar med Internet och har dåligt med tid, hoppa över resten av dagens inlägg och följ länkarna till de tre följande artiklarna.
Burnham's Beat: The Walled Garden "Hit List". Hotet sökmotorer utgör mot webbtjänster kan analyseras utifrån 1) Content Availability, 2) Index Affinity och 3) Process Simplicity. Läs artikeln och fundera på om följande förslag i Business Week är speciellt bra.
Dion Hinchcliffe: Notes on Making Good Social Software. Om svenska tidningar tog till sig den här artikeln skulle kommentarerna på Resumé, SvD och DI.se vara bättre. Att kommentarfunktioner urartar beror till stor del på dålig social design.
OnlyOnce: New Media Deal, Part II - the We Media Deal. "The We Media Deal has two components to it: (1) the value of the service to you increases in lock-step as you contribute more data to it, and (2) the more transparent the value exchange, the more willing you are to share your data." Egentligen är det en ganska enkel designregel. En webbtjänst ska bli bättre ju mer man använder den.
No comments:
Post a Comment