December 10, 2005

Onlinemusik ska prissättas dynamiskt

The Right Price for Digital Music
- Why 99 cents per song is too much, and too little
är en riktigt bra artikel av Adam Penenberg i Slate. Låt efterfrågan styra priset på musik. Klassiskt vinstoptimering. Läs! Kombinera med Web puts undiscovered musicians, listeners in tune som är, ännu en av alla, en artikel om hur webben och Internet förändrar förutsättningarna för musikbranschen. Kombinerar man kunskaperna ur de båda artiklarna ser man konturerna av framtiden.

Framtiden tror jag kommer innehålla mer prenuermationstjänster, som finns till alla populära plattformar, inklusive MP3-spelare, och i alla geografiska områden. Men dit har vi inte nått ännu.

1 comment:

Anonymous said...

Adam Penenberg i Slate tycker uppenbarligen inte om musik. Hans modell grundar ju sig på tanken att det som säljer måste vara bättre än det som inte gör det, vilket bara den som inte gillar musik kan anse.
Likaså så verkar han tro att musiken är gratis fram tills dess den ska säljas/distribueras.
Om man ska ha en differentierad prissättning så bör väl tillverknings kostnaden var den första parameter man tar hänsyn till!