November 5, 2005

Pirater, pornografi och publishers

James Boyle i Financial Times: Web's never-to-be-repeated revolution [via: Blind Höna]. "Allow anyone to connect to the network? Anyone to decide what content to put up? That is a recipe for piracy and pornography." Och naturligtvis Internet och webben, vars värde vida överstiger de eventuella nettoförluster olika former av kopiering leder till. Mycket läsvärd krönika med anledning av webbens 15 årsdag söndagen den 13 november.

O'Reilly Rader: Oops - Only 4% of Titles Are Being Commercially Exploited. "Put another way, [...] unearth the contracts for more than 25 million books, track down the authors [...], and get their permission to opt them in, and this despite the fact that those 25 million books didn't sell even one copy in 2004. Try to be serious. There is no economic incentive for publishers to opt in books in what I've called "the twilight zone." This approach will make the creation of a comprehensive search engine for books virtually impossible." Krav på opt-in tycks vara ett dåligt sätt att reglera rätten att indexera innehåll. Opt-out tycks vara bättre (jämför robots.txt).

N24: Aamot siktar på Europa. "Mest pengar satsar Schibsted på katalogtjänster på internet och söktjänsten Sesam, som har 80 anställda och som kommer att kosta 90?100 miljoner kronor under hela 2005." Det blir sällan bra när en tidning skriver om sin ägare på nyhetsplats, men Schibsted har ambitionen att konkurrera med Google i Norge och Sverige.

InternetWorld: Ikanobanken trotsar Google med dold länkfarm. "- Jag är inte orolig just nu. Det här fungerar för tillfället. Om vi skulle bli utkastade så får vi åtgärda det problemet då, säger Christoffer Petersson." Låter varken professionellt eller strategiskt. Fast Ikanobanken kanske inte får några kunder från Google och då är det inget större problem?

GigaOm: Bigger Than Google, MySpace is different. "Historically, advertisers have held little trust in content that is not tightly controlled editorially and, therefore, the value they are willing to attach for ads placed next to such uncontrollable content has been very low."

MercuryNews: Podcasts, porncasts and dirty downloads to go. [via: Jeff Nolan] "One online social network of amateur pinup girls said it logged 500,000 downloads of the sexy "featurettes" - three- to five-minute video clips - in the first 24 hours targeting the new iPod-toting crowd."

4 comments:

David said...

Med tanke på hur framgångsrika Videotex och Teleguide blev så lär något som är hårt styrt/kontrollerat/reglerat från början inte bli någon större framgång heller.

Det tar lång tid att ersätta Google som etta på sökmotormarknaden i Sverige om man inte har något extra att erbjuda (och jag tror inte att en integration med Hitta.se räcker för en sökmotor att ta sig om). Google ligger ohotat överst i folks medvetanden, följt en bra bit efter av Altavista (MSN bland yngre). Fast det gäller ju inte bara att vara störst utan att tjäna pengar, någon kanske kommer på en bra idé att få in kulor direkt från sökmotorn (som inte är annonsering, var är one-click-shopping i sökmotorerna till exempel?).

Då kan man stryka Ikanobanken från listan med potentiella banker att bli kund hos. En lista som känns väldigt tom nu.

Finns det någon robots.txt-t-shirt? I så fall borde du ha en. :)

Henrik Torstensson said...

TV är ganska framgångsrikt och hårt reglerat...

Jag tror att sökordsannonsering och traditionella katalogtjänster kommer vara kärnan i Sesams intäktsmodell. Med stora sajter och mycket sökningar på hitta.se och Blocket.se har Schibsted en relativt bra position att introducera en sökmotor, även om de inte kommer att ersätta Google. Tar de 10 % av svenska marknaden inom några år så kan de sitta på den 100+ miljoner kr /år affär med goda marginaler.

Jag gillar principen bakom robots.txt. Den fungerar så länge aktörerna respekterar den och vi slipper knölig lagstiftning på området. I fallet med böcker så tycker jag nog inte att förlag ska kunna hindra indexering. Däremot bör de kunna ha åsikter om presentationen av böckernas innehåll (hur stora utdrag etcetera).

David said...

Du verkar inte ha länkat PM om juridiska aspekter på robots.txt förresten.

Anonymous said...

Sökmotorsspam från en bank. Citat från den ansvarige på banken: "Det är en gråzon". Hur tryggt är det med en bank som tycker att det är OK att agera i en gråzon?

Fast något måste de ju göra för att synas nu när hela navigationen och alla rubriker är bilder. :-)

Den enda texten på förstasidan är "Logga in med Bank-ID", "Mer pengar till dig. Mindre till banken.", "Ingen annan får bättre villkor på din bekostnad." samt
"Det är så enkelt. Vi är din andra
bank."

Och så "Sitemap" då. Hur mycket on-page-optimering gjorde nu Altus, egentligen? ;)

En annan tveksam del av vissa SEO:ers verksamhet: de visar ingen tveksamhet inför att ta sig an t ex två IT-konsulter med nästintill identiska keywords. Vilket ju är helt bisarrt. Kunderna vet inte vad de får.

Sponsrade länkar är ärligare, trots allt.