På SIME fick SVT pris för bästa Internetstrategi. Låt mig höja på ögonbrynen. Vad gäller Internetstrategi bland mediaföretagen är Aftonbladet, tillsammans med resten av Schibsted och i bland andra, överlägsna såväl public service som Bonnier. Utifrån sina förutsättningar har de agerat strategiskt mycket skickligt. Sen ska man dock komma ihåg att ofta är det dagliga arbete viktigare än avancerad strategi för Internetbolag.
Främst är det hur de har lyckats bygga upp och köpa eftertexttjänster, som ger en annan balans och lönsamhet än att enbart annonsförsäljning som imponerar på mig. Blocket.se, Hitta.se, Viktklubb.se, Björns Bostadsbytare och nu senast Mötesplatsen (artikel hos InternetWorld). I princip är det alla viktiga kategorier utom bostäder. Ska bli intressant om de lyckas hitta på något som gör att Hemnet tvingas springa snabbare.
Dessutom ska det bli intressant att se hur N24 utvecklar sig. Att utnyttja SvD och Aftonbladet.se till att etablera ett alternativ till Bonniers kassako DI.se är rätt tänkt. Det svåra är att undvika att bli en lättviktsaktör a'la realtid.se/DagensPS.
SVT har som public service-bolag till stor del andra strategiska mål än Aftonbladet. Om Aftonbladets strategi är en innehållsdriven variant av Yahoo!, så bör SVT troligen vara mer lika BBC. Egentligen har jag lite för dålig koll på SVT för att göra en bra analys, men min magkänsla är att SVT inte utnyttjar möjligheterna med att vara public service på ett sådant sätt att de kan sägas ha bäst Internetstrategi. Dock tycker jag att Öppet arkiv och webbdelen av Kommissionen var saker SVT gjorde bra, ur strategiskt perspektiv, under året.
Tillbaka till SIME Awards. Till nästa år bör de ta sig en funderare på kategorierna och hur nomineringar ska ske. Bara för att affärsmodellen innehåller moment där man tar betalt av användarna, bör de kanske inte vara med i e-handelskategorin (Sulake/Habbo Hotel och Match.com, exempelvis). På samma sätt så bör man väl bara nominerade i en kategori kunna vinna?
Dock så kan man diskutera om bästa mediebyrå, enligt traditionell definition, är en relevant kategori. Speciellt som juryn ansåg att ingen traditionell mediebyrå förtjänade att vinna, utan gav priset till TradeDoubler. (Dubbelt grattis till mina tidigare kollegor på TradeDoubler till vinsterna av bästa systemleverantör och bästa mediebyrå.)
4 comments:
Bra Henrik. Liten ren och skär medieanalys. Som vanligt många bra saker i ett och samma inlägg.
Mest uppseendeväckande är att både Blockets och Möteplatsens i relativt stor utsträckning har byggts upp i Bonniermedia (Expressen.se, TV4.se). Visst har de fått annonspengar för det, men de stora värdena har största konkurrenten fångat.
Hur kan Aftonbladet inte varit inne på bostadsmarknaden när de köpt Björns Bostadsbytare?
Slarvigt formulerat av mig. Tänkte snarare på försäljningsdelen av marknaden och inte byten. Björns Bostadsbytare är ingen direkt konkurrent till Hemnet.
Aldrig kan man smita förbi med slarviga formuleringar. :-) Tack för kommentaren.
Post a Comment