I The Return of Monetized Eyeballs för Business 2.0 skriver Om Malik att snittpriset under det senaste året för "innehållssajter" (webbtidningar, bloggar, communities etc) har varit 38 dollar per unik månatlig användare. Vilket lett till kommentarer hos John Battelle, Jason Calacanis och Read/Write Web.
Några snabba kommentarer. Att räkna värde per unik månatlig besökare är inte perfekt, men ofantligt mycket bättre än att räkna per länk. Vid uppköp gör man naturligtvis mer än att multiplicera antalet unika besökare med en viss summa. Viktiga variabler är, som alltid, omsättning, marginaler, vinst, tillväxt, storlek, marknad, team, strategisk position, synergier och varumärke.
Dock är 38 dollar per unik användare inte så galet man kan tro. Det räcker med att titta på värderingen i andra mediebranscher, vilket Umair har gjort för att se det. I alla fall inte om en aktör fått en strategiskt försvarbar position. För då är den finansiella modellen för onlinemedia mer attraktiv än för tidningar. Vilket motiverar högre värdering av marknadsledare.
No comments:
Post a Comment