Ytterligare två läsvärda notiser med tanke på Ask Jeeves köp av Bloglines efter Jason Calacanis inlägg om möjligheten för Bloglines att styra annonser mot RSS-feeds.
Read/Write Web: Bloglines Was Scared Off Advertising Strategy
pc4media: Why Bloglines Doesn't Need Weblogsinc's 73 Blogs To Make Money with Advertising
Det jag finner intressant, speciellt utifrån resonemanget om Web 2.0 och webben som plattform för applikationer, är hur man särskiljer på en mediasajt och en sajt som är en applikation. Jag tror det finns en skillnad som är värd att diskutera och som kommer att påverka flera affärsmöjligheter.
Grunden är att de flesta RSS-flöden med fulltext distribueras utifrån antagandet att det är ok ett läsa dem i en RSS-läsare (duh), men inte publicera dem på webben och sälja annonser mot dem.
Läser man RSS-flödet i ett program för Windows, MacOS eller Linux är det ganska uppenbart att RSS-flödet inte publiceras på webben. Det innebär dock inte att det inte säljs annonser mot innehållet i RSS-flödet. Det finns många applikationer som finansieras av annonser, inte minst fildelningsprogram.
Bloglines och andra webbaserade RSS-läsare fungerar ofta som en applikation, fast de körs i webbläsaren. Innebär det att de publicerar flödena på webben när användaren läser RSS-flöden som man idag gör i Bloglines. Nej, menar jag. Om de börjar visa kontextuellt styrda annonser, som exempelvis Gmail gör mot mail, så bör det vara ok utifrån att det är ok för program för Windows.
Om en RSS-aggregator börjar mixa ihop inlägg från olika feeder och skapar ett redaktionellt nytt flöde, ungefär som Kinja gör, så passeras troligen gränsen för vad som kan anses vara publicering. Att sälja annonser mot ett sådant flöde känns inte helt ok.
Detta är ett ämne som jag misstänker att vi kommer att återkomma till. Kloka kommenterarer behövs!
No comments:
Post a Comment