Som en uppföljning till frågan om Google har glömt bort vad Don't be evil innebär, skriver John Robb: "As it [Google Toolbar's AutoLink] is, it's adware. Google is pushing its advertising into content it does not own. Why not just parse the page and replace the banner ads the content provider is running with Google banners? This is boils down to invasive marketing by an increasingly unscrupulous company. The pressures of justifying a $50 billion valuation are showing..."
Jag är benägen att hålla med. Att ändra innehåll eller länkar på en webbsida är något spywareföretag sysslar med. Frågan är om Google gillar sällskapet?
5 comments:
När google kom in på nasdaq så var det väntat att man skulle hitta vägar att öka vinsterna...
Min gissning är att det är bara början.
Ja det som började som något personligt - en sökmotor som verkade vara gjord av ens polare fast mycket mer kompitent - har ju nu nått Microsoft kaliber och det i negativ bemärkelse.
Google skulle ju kunna nöja sig med att vara bra på sökmotorer men nu ska de tydligen visa på att de minsann kan göra allt bäst och tjäna pengar på det också.
Den där reklamen verkar vara skit och inget som platsar i deras toolbar. Redan en popup-blcoker som fanns i version 2 tyckte jag låg på gränsen...
Men det är väl som man brukar hävda: Makt korrumperar
Pop-up blockers eller t.o.m. adware a'la Gator som styrs baserat på vilken sajt man besöker har jag inget större problem med. Det användaren väljer att göra utanför webbläsarfönstret har sajtägaren, i princip, inget med att göra. Å andra sidan bör användaren ge mediaägaren utrymme att visa annonser i samma fönster som innehållet. Tredjepartsaktörer ska inte ändra innehållet i det webbläsarfönstret.
Det är min bedömning på en rimlig balans mellan användarens intressen och medias affärsmodell. Kan komma att behöva revideras.
Observera att det är ett opt-in-system, inget sker förrän man trycker på knappen. Det gör hela skillnaden för mig. Funktionalitetsmässigt är det inte väsentligen annorlunda än att blockera popups.
Jag tycker det är bra. Om de börjar göra sådant per default, då vore det dags att ringa i kyrkklockorna till larm men än så länge tycker jag de sköter sig.
Opt-in för användaren, inte för publicisten. Jag håller inte med om att det i princip är samma sak som att blockera pop ups. 1) Google ändrar innehåll på sidan så att det ser ut som om länken kommer från personen som ligger bakom webbplatsen. 2) Google tjänar pengar (direkt/indirekt) på att skyffla besökare till sina tjänster. Det gör de inte på pop up-blockerandet.
Post a Comment