InternetWorld har skrivit om hur Schibsted tjänade 43 miljoner kronor på sina webbsatsningar under 2004 och Aftonbladet skrev att Aftonbladet Nya Medier tjänade 15,5 miljoner kronor på en omsättning på 108,7 miljoner kronor.
Min reflexion är: I vad investerar Schibsted och/eller vilka Internetsatsningar är inte speciellt lönsamma?
I siffrorna för Aftonbladet Nya Medier ingår inte Blocket eller Bytbil.com. Av Blockets vinst, som bör ha landat uppemot 30 miljoner kronor, hamnar ungefär 73 % i Schibsteds fickor. Ihop blir vinsten från Aftonbladet och Blocket 35-37 miljoner kronor. Skulle resten av Schibsteds nätmedia "bara" ha dragit in 6 miljoner kronor? Kanske är så fallet, men det verkar vid en första anblick lite väl lite.
Troligen är det så att en del pengar går till investeringar och en del vinster inte lyfts fram av beskattningsskäl. Grattis till Schibsted för ett lyckat 2004 på nätet är på sin plats i vilket fall som helst.
15 procent av Schibstedskoncernens rörelsevinst från Internet under kvartal fyra visar hur lönsamt nätet blir när man är tillräckligt stor. Jag undrar för övrigt hur grymma vinstmarginaler LunarWorks kommer att visa för 2004 (20 % nettovinstmarginal för 2003).
No comments:
Post a Comment