January 16, 2005

Värt att hålla ögonen på under 2005

Följande Internetrelaterade saker tror jag man gör klokt i att hålla koll på under 2005.

Den stora, grundläggande trenden är att folk spenderar allt längre tid på Internet på grund av ökad bredbandspenetration och att det blir vanligare med flera datorer hemma. Det senare drivs av att en ny generation hem-pc kompletterar snarare än ersätter de gamla datorerna. Med WLAN är det bekvämt att ha två datorer uppkopplade mot Internet samtidigt. Noterbart är att bärbara datorer blir allt vanligare, vilket gör det intressant att surfa från tv-soffan.

* Syndikering. RSS, löst definierat, kommer att få en betydligt bredare acceptans och användning under året. Idag är det främst early adopters som använder det, men jag tror att det mot slutet av året även används av bredare användargrupper. Extra intressant är att se vad andra aktörer än media hittar på med RSS. Tittar man på USA är det e-handelsaktörer (som Amazon och eBay) som har varit aggressivast med innehållsdistribution med hjälp av XML/RSS. Under 2005 har transaktionsdrivna aktörer lättare än mediabolag att implementera roliga och lönsamma RSS-lösningar.

* "Web 2.0" eller "Webben som plattform". De webbtjänster som vi använder kommer allt mer att likna datorprogram gränssnittsmässigt. Exempel på sådana applikationsliknande tjänster är Flickr, Google Suggest och Gmail. För etablerade aktörer gäller det att rusta upp sina tjänster. Detta är den stora internationella trenden.

* Internetfolk byter jobb. Under flera år har folk stannat kvar på sina arbeten även om de inte har trivts till 100 %. Under 2005 kommer det bli vanligare att byta jobb. Efterfrågan på personal (inom exempelvis sälj, webbyggande och projekt-/kundansvar) blir allt större och rädslan att flytta på sig har börjat släppa. Dessutom ökar den entreprenöriella aktiviteten.

* Skype var stort under både 2003 och 2004, men det är under 2005 programmet når massmarknaden på allvar.

* Sök. Med tre internationella jättar (Google, Yahoo! och MSN) som alla vill vara nummer ett kommer vi att se märkbara förbättringar för generellt webbsök. Men även specialsöktjänster kommer att tillföra nytta. I Sverige kommer sponsrat sök och sökmarknadsföring växa rejält. Förhoppningsvis kommer många att inse att de första redaktionella svaren i sökmotorerna, inom kommersiella sektorer, återfinns där på grund av vad som bäst kan liknas vid aggressivt PR-arbete och inte på grund av att det de är de "bästa" resultaten. Noteras ska dock att de stora sökmotorerna överlag sköter sig bättre än någonsin vad gäller att separera redaktionella söksvar och annonser.

* Annonsering. Med en god tillväxt, bedömare säger runt 30 procent, kommer medierna få mer makt över villkoren annonser köps på. Det medför att allt fler köp på de stora sajterna görs på basis av CPM eller tid, snarare än CPA och CPC. Dessutom till högre pris. Om de största aktörerna (de med över 1 miljon besökare) spelar sina kort rätt kommer de kunna erbjuda annonslösningar som konkurrerar med TV. Personligen tycker jag dock att det är intressantare att se hur annonshanteringssystem som styr annonser baserat på en sidas innehåll (a'la AdSense) utvecklas under året, då de generellt skapar mer värde än traditionella, breda annonsköp.

* Trots att MSN länge varit Sveriges största sajt, har portalen inte fått någon respekt. "Det är väl ingen som besöker MSN, där hamnar man ju bara om man skriver in fel URL." har varit en inte helt ovanlig kommentar. Under 2005 kommer MSN börja få respekt för att det är en välskött portal. Sen kan man diskutera värdet för användarna av en generell portal, men det är en annan fråga.

* Musiknedladdningstjänster kommer inte att slå igenom på bred front i Sverige. Kombinationen av utbud, pris, butikernas kvalité och integration med de populäraste MP3-spelarna kommer inte att bli tillräckligt attraktiv. Men utvecklingen är positiv och det ser bra ut för 2006. Om iTunes lanseras i Sverige kommer det att gå relativt bra, men man ska komma ihåg att i Sverige har iPod en relativt svag position jämfört med USA. Det innebär att det enbart påverkar en mindre del av marknaden.

* Bloggar. Bloggar fortsätter att växa i Sverige, men det blir svårt att hitta en lönsam affärsmodell baserad på annonsintäkter eller betaltjänster för fristående bloggar. Kommersiellt bloggande i Sverige kommer att att göras för att öka aktiviteten på etablerade sajter eller för att driva andra affärer (konsultuppdrag, butiksförsäljning med mera) för bloggaren. Men de flesta bloggarna kommer även under 2005 att blogga för att de kan och tycker att det är roligt.

2 comments:

deeped said...

Bloggarna kommer vara störst som marknadsföring. Se Nike.
Skype är det stora men jag gissar ändå att det tar till 2006 för VoIP att slå igenom fullt ut - än så länge är för många uppkopplade via 0,5-lina och svensken vill ha ett helt paket. Stadsnäten är dock på gång rejält med hela kitet: IpTV, VoIP.
RSS kommer inte slå lika hårt i Sverige. Vi är helt enkelt för reklamfientliga.
"Applikationsliknande tjänster"? Det där kändes som en buzzword mas grande. Gmail är inte mer annorlunda än email.com som fanns redan 96. Det som däremot kommer att komma är webservices, helt enkelt: hyra av program. Office 2006 kommer vara hyrbart över nätet och man slipper därmed att använda sin hårddisk till program. Om man vill.
Sök växer ja. Men det kommer inte kunna växa så mycket mer. Däremot kommer man kunna sälja just redaktionella sökningar, där hitsen är reella för vad man söker. Tyvärr är det en affärsidé jag hade redan 98 men hade inga pengar :( ...

Henrik Torstensson said...

Varför kräver ett genomslag för RSS att man inte är reklamfientlig? Jag missar ett steg i ditt resonemang och är intresserad av hur du tänker för att kunna förstå.

Applikationsliknande tjänster får buzzwordvarning, men det som är intressant är att det börjar byggas webbtjänster med gränssnitt som nästan är lika bra som vanliga datorprogram. Gränssnittet skiljer email.com från Gmail. Sen tror jag inte att Office 2006 kommer att finnas i webbläsaren, även om det kanske blir hyrbart över nätet. Vad gäller just Office så har Microsoft ett stort intresse av att inte försvaga Windows som plattform genom att göra Office tillgängligt i webbläsaren. Därför tror jag inte Office över webben blir tillgängligt än på några år. Dock så tar man mycket av distributionsmodellen för webbapplikationer och för in i Office och andra datorprogram för att sänka kundens totala kostnader.

Sök tror jag kan växa rejält i Sverige. På fem års sikt tror jag vi ser en marknad som omsätter 1 miljard kronor i Sverige. Vad menar du med att sälja redaktionella sökningar? Någon form av sponsrad sök?