January 4, 2005

Blev 2004 ett bra år?

För ett år sedan skrev jag att 2004 blir ett bra år. I den artikeln pekade jag på några saker som jag trodde skulle bli viktiga under året. Innan jag gör samma sak för 2005 tänkte jag se om det jag skrev för ett år sedan blev 'rätt'.

* Investeringar i bättre webbplatser. Delvis har det gjorts, men kanske inte så mycket som jag trodde i början av året.
* Effektivare marknadsföring. Rätt att det blev fokus på ökad försäljning. Bra tillväxt inom sökmarknadsföring.
* Bredband skapar nya konsumtionsmönster. Bredband har i alla fall varit en viktig drivkraft för bland annat dejtingtjänster och begagnathandel. Inte i sig nya tjänster, men konsumtionsmönstret har påverkats av att bredband medför längre tid spenderad online.
* Ökat e-handel och mer tid spenderad på Internet. Om det kan räknas som en förutsägelse så var det en riktigt feg sådan. Klart tillväxt inom båda områdena.
* Ökad onlineannonsering, men begränsad varumärkesannonsering. I stora drag rätt. Det intressanta är att flera mediasajter har förbredda för ökad varumärkesannonsering.
* Affärsmodellsimport från USA. På rak arm kommer jag inte på någon, ny, importerad amerikansk affärsmodell som slagit under 2004.
* Open source sänker fasta kostnader. Helt klart var det så, men det verkar som om rätt många företag fortfarande sitter kvar i äldre system.

Överlag känns det som om jag lyckades ganska bra. Hemligheten är att vara lagom vag. :-)

2 comments:

Anonymous said...

Henrik,
visserligen lanserades Brafilm och nya Boxman under 2003, men de måste väl ändå anses ha slagit igenom under 2004? Stora reklamkampanjer, tv-annonser etc. Ett bra exempel på en affärsidé från USA (Netflix) som slagit.

Ser fram emot din lista för 2005.

/mikael zackrisson, internetworld

Henrik Torstensson said...

Boxman och Brafilm växte rejält under 2004 och slog i någon mening igenom för en bredare massa. Jag skulle dock placera det under rubriken ökad e-handel snarare än affärsmodellsimport.