December 28, 2004

Internet pressar traditionell media

Media har i rollen som informationsförmedlare kunnat tjäna bra med pengar på att koppla ihop köpare med säljare. Inte minst inom områden som arbete och bostad. Men nu finns det tecken på att exempelvis dagstidningarnas lönsamhet inom de områdena kommer att pressas av Internettjänster. I Sverige säger Skandia Mäklarnas Magnus Gidlöf att det kommer lika mycket folk på en bostadsvisning även utan tidningsannonser.

I San Fransisco har en traditionell bostadsförmedlare fått stänga på grund av att Craigslist.com erbjudit samma tjänst billigare. Inom området platsannonser så beräknas Craigslist.com sänka värdet på den marknaden i San Fransisco-området med 50-65 miljoner dollar per år. Det är ett sunt tecken att nya tjänster har lett till ökad konkurrens och lägre priser.

I Sverige är Blocket ett exempel på hur det kan fungera. Med ett annonspris på 20 kronor för de flesta varor och 80 kronor för bilannonser ligger de ofta betydligt lägre än tidningar och annan media. Frågan är dock om det krymper marknaden eller får den att växa. Båda krafterna finns med och det är inte uppenbart vilken som i slutändan har störst effekt.

Överlag har dock svenska mediaföretag, ledda av Aftonbladet, varit duktiga på att bygga upp verksamheten på Internet på ett sätt som skyddar deras affärsmodeller mot nya aktörer. Ökad varumärkesannonsering under nästa år kommer att ge tidningssajterna resurser som det ska bli mycket intressant att de hur de använder. Rätt investeringar är på några års sikt mycket mer lönsamma än ett kortsiktigt mjölkande av ganska magra kor. Onlinemedia lider fortfarande av att användarna inte besöker sajterna speciellt ofta. Det viktiga är inte att ha 15 procents EBITDA på Internetsatsningen under 2005 utan att snitta 20 besök per besökare och månad under 2007.

No comments: