August 10, 2004

Mer om Pricerunners försäljning

DI.se har en artikel om Pricerunners försäljning till Valueclick. Exakt vad priset är blir jag inte helt klok på, speciellt inte med tanke på Valueclicks sjunkande aktiekurs, men ursprungsprislappen på 220 miljoner kronor gör Pricerunner till det svenska bolag som gått för mest pengar "efter bubblan". Som jämförelse betalde Aftonbladet 183 miljoner kronor för Blocket och Coastal Contacts 110 miljoner kronor för Lensway. Å andra sidan betalade Yahoo 4,3 miljarder kronor för Kelkoo.

Det som egentligen är mest intressant med uppköpet, förutom att det är tråkigt att se att det inte finns några svenska investerare som är beredda att satsa inom Internetområdet, är att se vilka som inte köpte Pricerunner. Amerikanska prisjämförelsetjänster som NexTag och Shopping.com vill expandera i Europa, men valde att inte köpa Pricerunner. I stället blev köparen Valueclick, ett börsnoterat holdingbolag för blandade företag inom området Internetmarknadsföring.

No comments: