August 4, 2007

Titta på siffrorna

Kanske beror det på att majoriteten av mina chefer har gått på Handels, men jag har upplevt att följa ett antal nyckeltal på ett nästan besatt sätt tycks vara bra som webbolag. Har man större delen av sin verksamhet på nätet är det som tur är relativt enkelt, snabbt och billigt att samla in mätdata. Genom att följa upp siffrorna dagligen eller varje vecka, får man snabbt indikationer på vad som fungerar och inte.

Letar man efter underliggande orsaker till varför något sker gäller William Goodmans citat, ursprungligen om filmbranschen, "Nobody knows anything" även för Internetbolag. Att identifiera nyckeltal och följa dem ger inte svaren på eventuella problem eller anledningen till att något går bra, men de ger en bättre grund att ställa frågor utifrån än "jag tycker att..." då man vet någonting i alla fall.

Det är sällan man mer än cirka 10 mätpunkter/processer som gör riktigt stor skillnad i ett Internetbolag, men vilka de är skiljer sig mellan bolag. På fyra, fem bolag har jag inte tittat på exakt samma någon gång (de som återkommer brukar vara trafik, försäljning, nya medlemmar/kunder och några till).

Även om man klurar ut exakt vad som driver ens affär (vad man ska mäta), brukar det kluriga vara att identifera varför något i ett steg inte fungerar och sen fixa det. Varför genomför de som går till kassan inte ett köp? är exempelvis något som är svårare att fixa än att upptäcka. Men det är ett ämne för ett annat inlägg.

No comments: