July 28, 2007

Mediazeitgeist

Massmedias problem är att redaktörerna inte bryr sig lika mycket om orden som ekonomerna bryr sig om siffrorna.

3 comments:

Anonymous said...

Du menar att de gamla medierna borde bli platsen med hysteriskt noga utval av så mycket kvalitet på så liten yta som möjligt, eftersom alla konsumenter numera inte bara har egna pengar utan egna ord, det vill säga skriver egen text på internet?

Henrik Torstensson said...

Nej. Men jag tror att bättre, intressantare och relevantare ord (och bilder, videosnuttar och så vidare) är en strategisk fördel idag på ett sätt som det inte var tidigare. Därför borde redaktörerna bry sig ännu mer om dem. Om de tar lite plats eller inte tror jag inte spelar så stor roll.

Anonymous said...

Det jag i detta fall menade med "kvalitet" var genomarbetade och analyserade texter, vilket också lär avspegla sig på ordvalen.

Eftersom det folk läser i papperstidningar utgör en mindre och mindre procent av deras totala läsande per dag, blir det också viktigare att proppa in mer och mer relevant i papperstidningarna.

Exempel: en DN-artikel om en match fyller sällan en fotbollssupporter behov av analys och kommentarer - man går även till svenskafans.com, om man inte gjort det dagen innan DN kom ut. Och: har man verkligen råd att låta en krönikör flamsa bort en hel dags text när folk alltid kan välja att läsa annat?