December 30, 2004

2004 i backspegeln: januari

Jag har roat mig med att surfa igenom webbloggens arkiv för 2004 för att bilda mig en uppfattning om vad som hände under året. Jag började, föga förvånande, med januari.

I januari bloggade jag om att jag trodde att 2004 skulle bli ett bra år och reflekterade över bloggsfären under 2003 och 2004. Erik Stattin påpekade att DN plagierade New York Times, vilket växte till en liten affär under året.

Jag var tidigt ute, bland media, med att att uppmärksamma Payson. Yahoo! stängde sitt Skandinavienkontor. Frågan är om inte Yahoos, portalen, närvaro i Norden kan användas som en omvänd konjunkturindikator.

Social software/nätverkstjänster diskuterades och Orkut lanserades. Ett annat tema var den framgångsrika e-handeln under 2003.

Sök skulle vara överallt under 2004, vilket det också var, och Google skulle börsnoteras i april, vilket inte blev fallet. MSN lanserade årets första omdesign.

No comments: