August 28, 2004

Hernmarck är ingen Moritz eller Doerr

Enligt Johan Hernmarck på IT-Provider har Google ingen större teknikhöjd och affärsidén är för lätt att kopiera. I alla fall om man får tro intervjun med honom i veckan Affärsvärlden. I teorin kanske det är så, men verkligheten ser annorlunda ut.

I praktiken handlar möjligheten till vinst i alla Internetbolag, i alla fall över tiden, om att bolaget är operationellt skickligare än sina konkurrenter. Inträdes- och utträdesbarriärerna är generellt mycket låga för konkurrenter och kunder. Ebay är undantaget som bekräftar regeln. Med den populäraste tjänsten, ett mycket starkt varumärke, den bästa tekniken och många av de skickligaste forskarna och utvecklarna inom sökområdet samt flest kundrelationer har Google en mycket stark position. Det är inte lätt att kopiera den affärsmodellen/affärsidén.

Att säga att Google är lätt att kopiera är som att säga att det är lätt kopiera Zlatans Ibrahimovics sätt att spela fotboll. Vi ser och förstår vad de gör, men att faktiskt göra det är riktigt, riktigt svårt.

No comments: